Human resource education and concepts supported by the trainers of adult learners: A case study

Vassiliki Brinia, Konstantinos Roussakis

Abstract


This paper aims presenting the concepts supported by the trainers of adult learners. These specific concepts will be reflecting the prevailing situation as far as the implementation of diverse programmes on the adult Learners Education are concerned, as well as the way in which this implementation is perceived, experienced and interpreted by the trainers themselves via their daily teaching practice. The research methodology used, was the qualitative one while the collection of the data was realised via the research technique of the interview which was applied to a «convenient»/«available» sample, consisting of twelve both male and female trainers of a Continuous Vocational Training (CVT) Programme. Via the individual semi-structured interviews, the concepts of the CVT trainers were thoroughly investigated focusing on their role, the required knowledge they should dispose of, their skills and attitudes, so that they can effectively correspond to their role as well as the content of their educational work including the teaching techniques implemented. The analysis of content was used as an elaboration method of the interview data. The finds of the research revealed that the CVT trainers question the teacher-centred model of teaching and consider the student-centred model as the most appropriate in the context of which they assume a multi-dimensional role. The dimensions mentioned comprise the ones of the animator, the facilitator, the coordinator and the consultant. These concepts comply with the contemporary role of the adult learners’ trainer, as the latter is described both by the greek and international bibliography.
JEL Classifications: Ι210, J240.

Keywords: Adults education, Adults educators, Vocational training.
______________________________________

Εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού και διερεύνηση του εκπαιδευτικού έργου: Μια μελέτη περίπτωσης

Το ενδιαφέρον που έχει σημειωθεί διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα για το πεδίο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων βοήθησε την εξέλιξή της σε διακριτό εκπαιδευτικό κλάδο με ιδιαίτερες ανάγκες σε στελέχη, υποδομές, εκπαιδευτικό υλικό και κυρίως εκπαιδευτές και πλέον αναγνωρίζεται ως ένα αυτοτελές και πολύ ενδιαφέρον πεδίο επιστημονικών προσεγγίσεων και εκπαιδευτικών πρακτικών. Η ολοκλήρωση τριών Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης και η έναρξη του νέου Κοινοτικού Πλαισίου (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς – Ε.Σ.Π.Α.), η αναδιοργάνωση του συστήματος Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), η ολοκλήρωση του Εθνικού Προγράμματος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών, η ίδρυση και λειτουργία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.), η θεσμοθέτηση και λειτουργία νέων οργανισμών, οι δραστηριότητες της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων, είναι μερικά από τα βήματα που έχουν γίνει στη χώρα μας. Παράλληλα, οι νέες προκλήσεις τόσο στο επίπεδο της θεωρητικής και ερευνητικής παραγωγής, όσο και στο επίπεδο της διαμόρφωσης πολιτικής ανοίγουν δυνατότητες ενδιαφέρουσας συζήτησης σχετικά με την κατεύθυνση της ποιοτικής αναβάθμισης της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στη χώρα μας, καθώς πληθαίνουν στην Ελλάδα οι φορείς, αλλά και οι μεμονωμένοι εκπαιδευτές, που σχεδιάζουν, υλοποιούν, συντονίζουν και διαμορφώνουν ιδιαίτερα δημιουργικές δραστηριότητες Εκπαίδευσης Ενηλίκων, και οι οποίοι αρχίζουν να συγκροτούν μια αναδυόμενη επαγγελματική ομάδα.

Λέξεις-κλειδιά: Εκπαίδευση ενηλίκων, Εκπαιδευτής Ενηλίκων, Επαγγελματική κατάρτιση.

Full Text:

PDF




η δικτυακή πύλη της ευρωπαϊκής ένωσης ψηφιακή ελλάδα ΕΣΠΑ 2007-2013